Tips

 

Bilderna handlar om volvo reparationer som jag har lagt upp, jag har försökt att göra det så enkelt som möjligt, bilderna är till för vägledning och man får titta "mellan" bilderna hur man för övrigt gör.

 

Tipsen som jag kommer med är mina egna eller andras, dom är beprövade och fungerar

 

Det kanske ser ut som jag pekar med hela handen när jag beskriver något,

och jag tror det behövs i bland när jag förmedlar min erfarenhet, det är ingen lek när man reparerar bl.a ett bromssystem!

 

Jag arbetar alltid med Volvos originaldelar, det finns säkert pirat som är lika bra, men jag har mycket svårt att hitta likvärdiga delar när jag vet hur en originaldel ser ut och fungerar, hittar jag likvärdiga delar så är priset kanske dyrare ( dom vet hur man ska prissätta), skillnaden i kvalitet kan vara mycket stor eller ingen och det kan vara knepigt att se även för mig,

hur ska det då vara för en hemmamekare?

 

Det ska också sägas att det finns originaldelar med tveksam kvalité, där tycker jag att Volvos bytesdelar som är reparerade genom Volvos försorg, dessa kan vara bättre på t.ex. Mekonomen, och det kan vara lättare med ev. garanti, men tänk på att en del original bytesdelar är nytillverkade, men säljs som bytes hos Volvo, visst kan det vara knepit?

 

När ni byter reservdelar eller servar bilen, skriv alltid upp det i service boken. Datum och mätarställning. Sätt gärna service intervallerna på nämnda reservdel inom parantes om det är service intervall på den.

Service boken är till för detta. Dessa antekningar är i bland mycket  värdefullare än snygga stämplar

 

Felsökningen förutsätter jag att ni själva har gjort, men jag kommer att göra en liten felbeskrivning i texen under bilderna

 

Här kommer några grundläggande tips som ni MÅSTE följa, tips som ni "bör" följa räknar jag inte upp här:

 

- Palla alltid upp bilen ordentligt,  för oss mekaniker en självklarhet, hur känns det att dö sakta men säkert under en bil? Det tar sin tid. Smaka på det!...Tips lägg hjulet/hjulen under bilen

 

- Montera aldrig en återanvänd mutter eller bult TORR, smörj den alltid, spotta på den om du inte har något annat till hands! Men inte torr, du känner inte åtdragningsmomentet, risken är då att den lossnar.

 

- Gå alltid tillbaks i "tanken" efter avslutat arbete, är allt rätt monterat och åtdraget?

 

Jag fråntar mig allt ansvar vad ni gör om det händer något, så gör allt ordentligt. det finns tyvärr inga genvägar, tro mig, bitter erfarenhet!

 

Hoppas det kommer till glädje det jag kan erbjuda.

 

Tänk på   www.smdf.se

 

 

 

 

 

 

• BILdMEK © 2010 •