Det här är det vanligaste felet att bromsbandet släpper från bromsbacken, kan då kila sig fast under körning eller så låser sig hjulet när du ska köra eller backa. Blir ett mycket alvarligt och dyrt fel om det händer under körning, allt brukar gå sönder, kostnad 10 000 - 20 000:- är inte ovanligt när det händer. Märker du att handbromsen tar olika högt eller inte tar alls vid vissa tillfällen eller att spaken plötsligt tar högt upp, kolla då handbromsbackarna. Det här gäller 850/V70/S60/S80


Byte av handbromsbackar


Lossa oket kompl. du behöver inte ta bort oket från bygeln som jag har gjort


Ta bort skivan som kan sitta fastrostad, spruta på rostolja


kamrem_och_balansrem_940_015.jpg


Lossa fjädern, du trycker och vrider ett 1/4 varv


Använd en avbitartång som du slipar ett hack i ändan som på bilden


kamrem_och_balansrem_940_019.jpg


kamrem_och_balansrem_940_024.jpg


Se till att det inte kärvar, anväd då bara rostolja, inget fett


Borsta rent ordentligt


1gb_138.jpg


Sätt ihop bromsbackarna med en gummisnodd så går det enklare att montera


kamrem_och_balansrem_940_036.jpg


kamrem_och_balansrem_940_071.jpg


Bänd loss sarjen


Lyft på plastlocket, där sitter justeringen


Justera så att du känner ett litet motstånd på första hacket


Här är verktygen som du behöver, insexnyckeln behövs inte, du behöver inte ta bort oket från bygeln